BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, April 13, 2009

tonsil again

it's already 2 weeks,tonsil aku dengan selamba hidup subur kembali...
tadi aku pegi klinik mahal,huhu,memang mahal,habis duit aku...
walaupun mahal,tapi puas hati sangat-sangat,sebab reason yang clear dia kasik aku,sebenarnye aku tak tahu pun asal-usul tonsil ni,tiba-tiba je kena,doktor tu cakap ade certain people yang tak lucky, which is termasuk aku lew,sebab terkena tonsil bengkak nih.

FYI,tonsil ni adalah 2 kelenjar yang ade dalam tekak yang kegunaan nye adalah untuk membunuh bakteria di dalam mulut aka create antibiotik.bagi orang yang tak cukup lucky kelenjar tu akan berlagak macam nak keluar kan antibiotik,padahal saje je berlakon,ni virus punya kerja,infection akan berlaku akibat virus berlakon tadi,lalu bakteria akan melekat kat tonsil tu.akan mengakibat masalah nak mengecut kembali.lalu doktor akan memberikan antibiotik untuk membunuh makhluk tak guna kat tonsil tu.

pasal antibiotik lak,tonsil memang masalah yang berbeza dengan penyakit lain,contoh macam selsema ke,demam ke,antibiotik bagi selsema,kalau tak makan pun still ok,tapi tonsil memang different cases,antibiotik paling penting,kena makan sampai habis,kalau ade rasa sakit sikit pun lepas habis antibiotik tu,kena sambung ambil antibiotik tu sampai sakit betul-betul hilang.kalau tak akan jadi macam aku la,pas lega,dia jadi balik,kalau tak betul-betul hilang,tonsil tu akan timbul secara berkala,dalam sebulan maybe akan demam+sakit tekak 2 atau 3 kali,bagi yang selalu putus antibiotik,akan jadi macam ni lah, ni info yang aku tak dapat dari klinik kerjaaan atau klinik murah.
antibiotik paling kuat memang mahal doktor tu cakap,80 ringgit sepapan,uwaaa,mana nak cekau duit banyak-banyak...tapi selamat leh claim,wahaha.

doakan aku supaya tak teruk,kalau tak,memang kena operate la jawabnye,sekarang makanan yang sedap-sedap,aku dah takleh nak nikmati sebab kesakitan masa nak menelan,dah la aku makan pree sekarang.tapi akibat berfikiran positif,aku anggap ni sebagai diet time,huhu,leh kurus ke?dah la aku termasuk dalam golongan gemuk isi,masalah kegemukan yang paling susah nak turun,bwahaha.

bye-bye everyone,aku akan off selama 2 bulan,nak bercuti di harvard suasana hotel,wakaka,kalau de internet,baru leh on kot,love u all,happy birthday bagi yang meraikan nye bulan ni,bula depan and bulan jun,termasuklah aku,21 aribulan nih,wakaka,saje cakap,kot-kot la leh dapat hadiah.

0 comments: